KING LEAR

KING LEAR

Shakespeare trækker i klovnekostume

​Søskendejalousi. Løgne. Magtbegær. Halve og hele kongeriger. Vanvid. Intriger. Borgerkrig. Shakespeares udødelige klassiker King Lear har nok dramatisk gods til at tippe en guldtung tronstol eller to. I Teatret Møllens nyfortolkning af den gammelkendte tragedie udspiller dramaet sig i en særligt vovet version.

Bare to skuespillere indtager scenen og udfolder Shakespeares centrale værk for publikum: Den forfængelige, stolte King Lear spilles af Ole Sørensen, mens Thomas Jacob Clausen Rønne indtager samtlige tre roller som kongedøtrene Goneril, Regan og Cordelia. På sidelinjen danser en klovneklædt hofnar, der med skadefro mine og spydige sandhedsudgydelser guider tilskuerne - og kongen selv - gennem forestillingen.

Tredobbelt kærlighedserklæring

Shakespeares fortælling om den aldrende King Lear er antageligt skrevet mellem 1603 og 1606. Stykket er baseret på sagnet om Kong Lear af Britannien, en før-romersk keltisk sagnkonge. I Shakespeares udgave finder tragedien sin begyndelse, da den hovmodige konge skal fordele riget mellem sine tre døtre. Hvordan skal han afgøre, hvad de hver især har fortjent?

Løsningen bliver, at hver af døtrene skal overbevise kongen om, at lige netop hun elsker og agter faderen allerhøjest. Men kan kærlighed vejes? Og hvad trækker i så fald vægtskålen mest til jorden: ord eller handling? Alle tre døtre erklærer deres kærlighed, men ikke alle på samme måde. Og to af dem lyver.

Universelle tematikker

Teatret Møllens opsætning af King Lear gør brug af de blankvers, der er karakteristiske for elizabethansk dramatik, eksemplificeret blandt andet ved netop William Shakespeares eller Christopher Marlowes oeuvre. Blankvers stammer fra det britiske ord for tomt – ”blank” – og betegner et urimet, femfodet jambisk versemål uden strofedeling. Den traditionsrige replikform underbygger stykkets universelle tematikker: Sandhed overfor falskhed, magtliderlighed overfor magtesløshed, forræderi overfor loyalitet og ikke mindst grådighed overfor ydmyghed.

Det absurde teater

Klassikeren King Lear udfordres i denne aktuelle produktion ikke alene ved antallet af medvirkende, men også ved at vride lidt i genrekonventionerne; således formidles historien med en gennemgående, original blanding af humor og melankoli, skabt ved at implementere elementer fra det absurde teater og med inspiration fra klovnekarakteren og commedia dell’arte. Den norditalienske teaterform commedia dell’arte opstod i midten af 1500-tallet og er især kendetegnet ved brug af improvisation og masker.

I Teatret Møllens version finder både masker og klovnelignende kostumegenstande også vej til scenen, blandt andet når skuespiller Thomas Jacob Clausen Rønne transformerer sig selv til ikke blot én, men hele tre forskellige kvinder. Dette greb – som i øvrigt bærer sammenligning med teatertraditionen i Shakespeares egen samtid - vil givetvis afføde en vis latter i salen, men ønsket er ikke at forfølge denne latter. I stedet skal satsningen ses som et forsøg på at skabe anderledes kvindekarakterer, der fremstår poetiske fremfor grotesk generaliserende. Men også karakterer, der - ligesom de kvinder, de repræsenterer - ikke nemt lader sig hverken aflæse eller forstå.​

                                                                      

Teatret Møllen i samarbejde med Teatret ved Hans Rønne
HVOR: Teatret Masken
Tid: Torsdag 28. marts kl. 19.30, varighed 1 time og 30 min. u. pause
Alder: 16+
pris: 180 kr., ung el. studiekort: 85 kr.
MASKEN-SÆSONKORT

Medvirkende Ole Sørensen og Thomas Clausen Rønne
Musiker og komponist Julie Hjetland
Dramatiker William Shakespeare
Instruktør Hans Rønne
Scenograf Gitte Baastrup

Foto Søren Hasselgaard Skaanning​

​www.teatretmoellen.dk

Besøg os på Facebook​

Teatret Masken​

Teatret Masken

Voldgade 1
4800 Nykøbing F 

Kontakt os

Telefon: 54 732 732

E-mail: info@masken.dk

Teatret Masken
Voldgade 1
4800 Nykøbing F